"Gdyby nie zachowania Rosjan - wyjaśnił Jarosław Kaczyński - to mimo tych wszystkich działań przedstawicieli polskiego rządu, do katastrofy by nie doszło. Niemniej, gdyby polski rząd postępował inaczej, to też by do niej nie doszło i wtedy te czyny, którymi słusznie można obciążać Rosjan albo by nie miały miejsca albo by nie miały znaczenia.
Chodzi tu o dwie fazy tych wydarzeń, które są dziś przedmiotem społecznej oceny. Po pierwsze o przygotowanie tej wizyty, a po drugie to wszystko co działo się po katastrofie, tzn. sprawa śledztwa, tej abdykacji Polski, tej zgody na potraktowanie tej największej tragedii po II wojnie światowej, śmierci prezydenta i wielu wybitnych Polaków, 96 polskich obywateli, jako wydarzenia w gruncie rzeczy nieważnego. (..) Ten sposób traktowania, ta zgoda na postępowanie Rosjan oznacza także radykalną degradację Polski na arenie międzynarodowej, obniżenie jej statusu. Na świecie państwa się wzajemnie obserwują, kiedy widzą, że jakieś państwo pozwala się w ten sposób traktować, ten status staje się od razu dużo dużo niższy. (..) Obok tych aspektów, które dotyczą bezpośrednio katastrofy, jest także aspekt działania na szkodę Polski. Żadne poważne państwo tak się traktować by nie pozwoliło".
Poseł Antoni Macierewicz powiedział: "Materiał, który państwu teraz przedstawiamy, jest całością białej księgi, całym dokumentem, którego pierwszą część uzyskaliście Państwo do wglądu wczoraj".
Prezentacja, jak stwierdził "będzie się koncentrować na kwestii odpowiedzialności wysokich urzędników rządu pana premiera Donalda Tuska i jego samego". Całość dokumentacji "jest wynikiem prac blisko dziewięciomiesięcznych zespołu parlamentarnego, któremu mam zaszczyt przewodniczyć".
"Istotną częścią tego materiału - wyjaśnił Antoni Macierewicz - są relacje, zarówno urzędników, relacje żołnierzy, relacje świadków tych wydarzeń.
Całość materiału składa się z czterech bloków.
Po pierwsze blok związany z z zaniechaniami rządu pana Donalda Tuska, który zniweczył wysiłek rządu Jarosława Kaczyńskiego w sferze stworzenia bezpiecznej floty dla osób najważniejszych w państwie. Rząd pana Donalda Tuska zrobił wszystko, żeby zlikwidować te prace i te wysiłki, jakie były podjęte przez rząd Jarosława Kaczyńskiego, a w szczególności przez pana ministra Aleksandra Szczygło.
Drugi blok jest związany z grą dyplomatyczną nakierowaną na wyłączenie pana prezydenta Lecha Kaczyńskiego z wizyty katyńskiej.
Trzeci blok związany jest z zaniechaniami w sferze bezpieczeństwa, zaniechaniami karygodnymi, jakie nie miały miejsca w historii. Zaniechaniami takimi, które, nie ma wątpliwości, że muszą mieć swoje konsekwencje prawne. Złamano wszystkie zasady związane z obowiązkiem zapewnienia bezpieczeństwa prezydentowi i najważniejszym osobom w państwie. Nieomal każda z tych osób, które leciały tym samolotem, powinna mieć ochronę, a w konsekwencji nie miała żadna.
I wreszcie blok ostatni, związany z działaniami, a dokładnie brakiem właściwych działań rządu pana premiera Donalda Tuska, zawarciem tajnych porozumień ze stroną rosyjską, konsekwencją których było odstąpienie od przywileju, jakie gwarantowało nam porozumienie z 1993 roku i których konsekwencją było systematyczne działanie, po dzień dzisiejszy, na szkodę Polski i przede wszystkim niemożliwość wyjaśnienia tej straszliwej tragedii".
O zawartości białej księgi najlepiej świadczy spis rozdziałów:
1. Blokowanie przez rząd Donalda Tuska przetargu na samoloty dla VIP-ów (k. 4 – 9)
2. Awarie Tu-154M nr 101 po remoncie przeprowadzonym w 2009 r. w Rosji przez firmy MAW Telecom i Polit Elektronik (k. 10 – 23)
3. Rozdzielenie rocznicowych uroczystości katyńskich poprzez zorganizowanie odrębnego spotkania D. Tuska z W. Putinem w Katyniu w dn. 7 kwietnia 2010 r. jako wynik gry prowadzonej przeciwko Prezydentowi RP Lechowi Kaczyoskiemu (k. 24 – 35)
4. Powierzenie odpowiedzialności za istotne aspekty organizacji wizyty Tomaszowi Turowskiemu (k. 38 – 39)
5. Uniemożliwienie przez Rosjan skontrolowania stanu lotniska w Smoleńsku przez polskich urzędników, w tym przez przedstawicieli Kancelarii Prezydenta RP (k. 40 – 58)
6. Brak zabezpieczenia wizyty Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego przez Biuro Ochrony Rządu i Federalną Służbę Ochrony (k. 59 – 67)
7. Zlekceważenie informacji o nieprzygotowaniu lotniska Smoleńsk Siewiernyj na przyjęcie samolotu z Prezydentem RP Lechem Kaczyńskim i polską delegacją w dn. 10 kwietnia 2010 r. (k. 68 – 76)
8. Uzgodnienie przez rządy RP i FR obniżenia rangi wizyty Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego (k. 77 – 81)
9. Rezygnacja z zamówionego rosyjskiego nawigatora dla samolotu przewożącego Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego po zapewnieniu bezpieczeństwa lotu delegacji premiera D. Tuska (k. 82 – 86)
10. Niedostarczenie przez stronę rosyjską załodze Tu-154M nr 101 wymaganych danych meteorologicznych (k. 87 – 101)
11. Zlekceważenie otrzymanego ostrzeżenia o możliwości porwania statku powietrznego (k. 102 – 103)
12. Przekazanie załodze Tu-154M nr 101 lecącej 10 kwietnia 2010 r. do Smoleńska fałszywych kart podejścia (k. 104 – 106)
13. Niewskazanie przez stronę rosyjską załodze Tu-154M nr 101 lotniska zapasowego (k. 107 – 112)
14. Wprowadzanie przez kontrolerów lotu ze Smoleńska w błąd załogi Tu-154M nr 101 z Prezydentem RP Lechem Kaczyńskim na pokładzie w dn. 10 kwietnia 2010 r. (k. 113 – 118)
15. Zaniechanie przez Rosjan prowadzenia akcji ratunkowej po katastrofie Tu-154M nr 101 (k. 119 – 122)
16. Przejęcie władzy przez Bronisław Komorowskiego przed uzyskaniem dowodów śmierci Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego (k. 123 – 132)
17. Utrudnianie postępowania wyjaśniającego przez rząd D. Tuska (k. 133 – 144)
18. Wprowadzanie w błąd opinii publicznej i Sejmu (k. 145 – 165).
cz. 1 Prezentacja:
cz. 2 Konferencja prasowa:
Pozostałe zdjęcia z konferencji:
http://profile.imageshack.us/user/margotte_gosia
Audio:
Audio do ściągnięcia:
http://www.4shared.com/audio/txbeomN5/Konferencja_Biala_ksiga_cz_2.html
Biała księga do pobrania:
http://mypis.pl/system/files/97/bialaksiega.pdf
lub
http://www.4shared.com/document/ItNhfMzx/Biala_ksiega.html
Końcowe wnioski, zamieszczone w "Białej księdze":
1. Blokowanie przez rząd Donalda Tuska przetargu na samoloty dla VIP-ów pozbawiło Polskę bezpiecznych statków powietrznych dla najważniejszych osób w pastwie i spowodowało trwałe uzależnienie od sprzętu poradzieckiego.
2. Remont kapitalny Tu-154 M nr 101 zorganizowano i przeprowadzono w sposób urągający zasadom bezpieczeństwa, a odpowiedzialny za to Minister Obrony Narodowej nie dopełnił ciążących na nim obowiązków. Także liczne awarie występujące już po zakończeniu tego remontu wskazują na rażące niedopełnienie obowiązków przez osoby odpowiedzialne za przygotowanie tego statku powietrznego.
3. Rząd D. Tuska od jesieni 2009 r. współdziałał z rządem Federacji Rosyjskiej przeciwko Prezydentowi RP Lechowi Kaczyńskiemu w celu rozdzielenia rocznicowych uroczystości katyńskich poprzez zorganizowanie odrębnego spotkania premiera D. Tuska z W. Putinem w Katyniu w dn. 7 kwietnia 2010 r. Rządy obu państw ponoszą odpowiedzialność za tę sytuację, która doprowadziła do tragedii smoleńskiej.
4. Premier D. Tusk jako zwierzchnik służb specjalnych i minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski ponoszą szczególną odpowiedzialność za powierzenie kluczowej roli w przygotowaniu wizyty osobom o przeszłości agenturalnej, w tym Tomaszowi Turowskiemu.
5. Współdziałanie Ministerstwa Spraw Zagranicznych ze stroną rosyjską prowadziło do odwoływania wizyt przygotowawczych i przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP nie mogli skontrolować stanu lotniska w Smoleńsku.
6. Biuro Ochrony Rządu, a przede wszystkim Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzy Miller w sposób skandaliczny nie dopełnili obowiązków zorganizowania ochrony Prezydenta RP i najważniejszych osób w Państwie. W szczególności obciąża ich uzgodnienie ze stroną rosyjską powierzenia FSO ochrony Prezydenta RP na lotnisku w Smoleńsku i w drodze do Katynia – bez zapewnienia stronie polskiej koordynacji działań.
7. W Ministerstwie Spraw Zagranicznych wiedziano, że lotnisko w Smoleńsku nie jest poinformowane o zaplanowanym na 10 kwietnia 2010 r. lądowaniu samolotu z Prezydentem RP na pokładzie i oceniano, że nieprzygotowanie lądowania samolotów w Smoleńsku jest kwestią fundamentalną – lecz zaniechano przeprowadzenia niezbędnych czynności i ustaleń.
8. Ministerstwo Spraw Zagranicznych świadomie współdziałało ze stroną rosyjską w takim organizowaniu wizyty Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, by była ona gorzej przygotowana i gorzej zabezpieczona niż spotkanie premiera D. Tuska z W. Putinem. Zaakceptowano stanowisko MSZ FR, że strona rosyjska nie będzie zajmowała się wizytą Prezydenta RP w dn. 10 kwietnia, a równocześnie lot premiera D. Tuska w dn. 7 kwietnia został skoordynowany z lotem premiera W. Putina.
9. Rząd D. Tuska odpowiada za brak rosyjskiego nawigatora na pokładzie Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. i za wynikające stąd konsekwencje. Rezygnacja z nawigatora zamówionego dla samolotu przewożącego Prezydenta RP była skutkiem zorganizowania dodatkowego spotkania D. Tuska z W. Putinem.
10. Ministerstwo Obrony Narodowej i polski ataszat wojskowy w Moskwie oraz służby rosyjskie całkowicie zlekceważyły swoje obowiązki dostarczenia załodze Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. informacji o zagrożeniu meteorologicznym.
11. Zlekceważono otrzymane ostrzeżenie o możliwości porwania statku powietrznego. Brak reakcji na zagrożenie terrorystyczne obciąża zwłaszcza szefów służb specjalnych i nadzorującego ich premiera D. Tuska.
12. Dostarczone załodze Tu-154M nr 101 w dn. 10 kwietnia 2010 r. karty podejścia zawierały fałszywe dane radionawigacyjne i były mniej precyzyjne od tych, które otrzymała załoga lecąca do Smoleńska w dn. 7 kwietnia 2010 r., co jednoznacznie obciąża stronę rosyjską, wskazując na jej udział w doprowadzeniu do tragedii.
13. Niewskazanie lotniska zapasowego załodze Tu-154M nr 101 jednoznacznie obciąża stronę rosyjską. Rezygnacja z wyznaczenia lotnisk zapasowych wskazuje na współodpowiedzialność Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Biura Ochrony Rządu oraz MSZ Federacji Rosyjskiej za wprowadzenie Tu-154M nr 101 w pułapkę nad lotniskiem Smoleńsk Siewiernyj.
14. Bezpośrednią odpowiedzialność za wprowadzenie Tu-154M nr 101 w pułapkę nad Smoleńskiem ponoszą najwyższe czynniki rosyjskie, które wydały polecenie przekazywania polskim pilotom fałszywych danych.
15. Rosjanie zaniechali ratowania ofiar, z góry założywszy, że nikt nie przeżył. Dotychczas nie wyjaśniono, skąd mieli tę pewność.
16. Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski przejął władzę posiłkując się stanowiskiem prezydenta FR Dmitrija Miedwiediewa i nie czekając na dowody śmierci Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co było złamaniem Konstytucji RP.
17. Strona rosyjska oraz rząd D. Tuska utrudniały prowadzenie polskich postępowań wyjaśniających przyczyny i okoliczności katastrofy. Takie zachowanie oznaczało współdziałanie z obcym państwem w utrudnianiu śledztwa na szkodę Rzeczpospolitej Polskiej. Wszelką dostępną pomoc w śledztwie proponowały Stany Zjednoczone, lecz strona polska nie skorzystała z tej oferty.
18. Polska opinia publiczna i Sejm RP były systematycznie dezinformowane przez stronę rosyjską i rząd D. Tuska w najistotniejszych kwestiach dotyczących katastrofy oraz badania jej przyczyn i okoliczności. Takie postępowanie wskazuje na w pełni świadome współdziałania przedstawicieli rządu D. Tuska z władzami Federacji Rosyjskiej na szkodę polskiego śledztwa w celu uniemożliwienia dojścia do prawdy. Ponadto przedstawiciele rządu ponoszą odpowiedzialność za brak odpowiedniej reakcji na rosyjską kampanię oczerniającą ofiary katastrofy: w żaden sposób nie przeciwdziałali oni rozpowszechnianiu kłamliwych stwierdzeń na temat m.in. dowódcy Sił Powietrznych RP gen. Andrzeja Błasika.
19. Upadek Tu-154 M nr 101 na ziemię był konsekwencją wydarzeń, które rozegrały się 15 metrów nad ziemią.
P.S.
Komplet dokumentów do pobrania:
http://www.4shared.com/folder/rmsVh6AG/Prezentacja__Biaej_ksigi_.html
- pliki audio z obu konferencji
- biała księga
- prezentacja, która była wyświetlana na konferencji.
Relacja z konferencji poświęconej odpowiedzialności rosyjskiej za katastrofę smoleńską:
http://www.blogpress.pl/node/9019
Relacja: Margotte.