poniedziałek, 30 grudnia 2019

Czy słuchać szerokich rzesz? Relacja z prapremiery telewizyjnego „Kritona” i premiery „Lysisa”


Jaka jest istota przyjaźni według Sokratesa? Czemu  największy antyczny filozof zdecydował się na śmierć, mimo że mógł się  od niej uchylić? O tym dyskutowaliśmy z wytrawnymi znawcami filozofii  klasycznej w trakcie prapremierowego pokazu spektaklu „Kriton”  zrealizowanego przez Teatr Telewizji oraz premiery platońskiego  „Lysisa”, którego nowe tłumaczenie wydała Teologia Polityczna we  współpracy z Państwowym Instytutem Wydawniczym. Spotkanie odbyło się 22  listopada w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie.
PB220062m

W debacie,  która towarzyszyła niezwykłemu spotkaniu, uczestniczyli: dr Dariusz  Karłowicz, filozof i redaktor naczelny Teologii Politycznej; prof. Ewa  Osek, filolog klasyczna i tłumaczka Lysisa, prof. Piotr Nowak,  filozof i redaktor kwartalnika „Kronos” oraz Ewa Millies-Lacroix,  dyrektorka Agencji Kreacji Teatru Telewizji. Podczas dyskusji fragmenty  platońskiego Lysisa odczytali dla publiczności odtwórcy  głównych ról w spektaklu: Jerzy Trela, grający Sokratesa, oraz Piotr Cyrwus, odtwórca roli Kritona.

TePo_2

Rozmowę otworzyło pytanie dotyczące kluczowego wątku Lysisa:  przyjaźni. Tomasz Herbich zapytał gości o niekonkluzywny charakter  dialogu i obraz przyjaźni, jaki wyłania się z dzieła Platona.

TePo_6

Na pytanie  odpowiedziała prof. Ewa Osek. – Interpretacja wczesnych dialogów  platońskich jest bardzo trudna. Sokrates podaje wiele definicji, lecz  potem wszystkie je zbija. Dialog zostawia nas praktycznie z pustymi  rękoma w kwestii definicji przyjaźni – odpowiedziała filolog. Według  niej platońskiego Lysisa można jednak interpretować w kluczu  końcowej uwagi Sokratesa, wskazującej na użyteczność przyjaźni, która  mobilizuje nas do rozwijania własnych rozumnych możliwości – a  jednocześnie wiąże nas z kimś, kogo darzymy sympatią. Rozważania te  wzbogaciło odczytanie passusu z Lysisa przez goszczących na spotkaniu  aktorów.

Filozoficzna przyjaźń jest w tym dialogu wspólnym trudem poszukiwania prawdy. Nawet wtedy, gdy odpowiedź jest niejasna


PB220081m

Kolejnym akordem dyskusji było pytanie skierowane do  Dariusza Karłowicza, które dotknęło idei serii Biblioteki Klasycznej  Teologii Politycznej, w której ukazują się dzieła antycznych myślicieli  rozwijających myśl sokratyczną. – Pracę nad Platonem prowadzi obecnie w  Polsce wielu uczonych, samo tłumaczenie Platona na polski rozpoczął  Władysław Witwicki już ponad 100 lat temu. Co zaś się tyczy samego Lysisa,  to należy zaznaczyć jego tylko częściową niekonkluzywność. Filozoficzna  przyjaźń jest w tym dialogu wspólnym trudem poszukiwania prawdy. Nawet  wtedy, gdy odpowiedź jest niejasna. To, co robimy w Teologii  Politycznej, jest dalszym ciągiem tej filozoficznej pracy na naszą  skromną skalę: próbą udzielenia odpowiedzi na pytania: czym jest  przyjaźń, miłość, czym jest lojalność wobec państwa? Każde pokolenie  powinno mieć swoje tłumaczenie Platona – tłumaczył redaktor naczelny  Teologii Politycznej.

Lysis to dzieło, które wprowadza nas w tematykę przyjaźni – philia – która dla Greków była bardzo wieloznacznym pojęciem


PB220076m

Do tej wypowiedzi odniósł się prof. Piotr Nowak. Według  niego ważnym aspektem przedsięwzięcia jest nieczytelność przekładu  Władysława Witwickiego. Wskazał on, że podczas gdy sam wydawał Ucztę  Platona, to chciał, żeby nareszcie przestano czytać Witwickiego. –  Czytanie jego tłumaczeń odbywa się ze szkodą dla samego Platona. I  dlatego jestem bardzo wdzięczny Dariuszowi Karłowiczowi i prof. Osek –  bo dzięki nim Sokrates przestaje do nas mówić słowami Witwickiego. Lysis jest dla mnie szczególnie ważny, bo jest „mniejszą wersją” Uczty. To dzieło, które wprowadza nas w tematykę przyjaźni – philia  – która dla Greków była bardzo wieloznacznym pojęciem. To w tym dialogu  możemy znaleźć klucz do późniejszych rozważań Platona, w których  podkreślał on rolę podobieństwa i harmonii w przyjaźni – wskazywał  redaktor „Kronosa”.

PB220089m

W dalszej części dyskusji prowadzący, Tomasz  Herbich, dopytał Ewę Millies-Lacroix o jej ocenę formy, w jakiej został  zaadaptowany Kriton i dalsze perspektywy dla dialogów  platońskich w Teatrze Telewizji. Wskazała ona, że jest to  eksperymentalny spektakl, w którym rola Teatru Telewizji sprowadza się  do funkcji cichego wydawcy. – Nie wierzę, że wiele osób czyta Platona i  mało mamy z nimi do czynienia w szkole. Jest to więc nie tylko  eksperyment, ale również nasza powinność, by umożliwić widzowi obcowanie  ze słowem i dramaturgią, która wyłania się z dzieł Platona –  odpowiedziała dyrektor Agencji Kreacji Teatru Telewizji. Dodała ona  również, że to właśnie Kraków jest miejscem, w którym wykonywane były  przez Teatr Telewizji spektakle przedstawiające Sokratesa. – Mam  nadzieję, że to będzie pierwsze przedstawienie z cyklu przedstawiającego  dialogi platońskie w takiej formie, a subtelna przyjaźń między Teologią  Polityczną i Teatrem Telewizji będzie się rozwijać – zakończyła  Lacroix.

TePo_5


Chcieliśmy odtworzyć Kritona tak, jakby przemawiał do nas Sokrates oczekujący w więzieniu na wykonanie wyroku śmierci

Ostatnie pytanie prowadzącego poruszyło zagadnienie formy – czytania w przestrzeni więzienia śledczego – spektaklu Kriton.  – Dla filologa jest to tekst święty – rozważał Dariusz Karłowicz – po  jego wydaniu dotarło do mnie z wielką mocą, że dotykał on prawdziwych  problemów: żywych ludzi przesiadujących w celi śmierci. Powtórzenie tych  tekstów w tym właśnie kontekście – w więzieniu na Rakowieckiej, gdzie  odbyło się pierwsze czytanie, które zainspirowało ideę spektaklu – było  dla nas piorunujące. Jeśli szukać w Polsce jądra ciemności, to było ono  właśnie na Rakowieckiej, blisko pawilonu, w którym mordowano niedawno  ludzi na masową skalę. Tam uzmysłowiliśmy sobie, że chcemy odtworzyć dla  odbiorcy ten dialog tak, jakby przemawiał do nas Sokrates oczekujący w  więzieniu na wykonanie wyroku śmierci.
Po zakończeniu debaty licznie zgromadzona publiczność obejrzała przedpremierowy pokaz spektaklu Kriton, którego telewizyjna premiera w TVP Kultura odbędzie się wkrótce.
Relację opracował Karol Grabias
Spotkanie odbyło się dzięki dofinansowaniu ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.



Relacja foto i wideo: Bernard

PB220042m

PB220021m


PB220013m


PB220009m


Więcej zdjęć:
https://www.flickr.com/photos/113180435@N07/albums/72157712110925822