piątek, 3 stycznia 2020

Bohdan Urbankowski: „Ja, Szekspir. Ja, Bóg”

Ostatnie w 2019 roku spotkanie w klubie Ronina było poświęcone najnowszej książce Bohdana Urbankowskiego. W powieści "Ja Szekspir, ja Bóg", pełne zbrodni, afer i kłamstw życie generała Majchera-Majchrzaka zmienia się pod piórem autora w porażającą syntezę dziejów komunistycznej Polski.
BU_2


W powieści "Ja Szekspir, ja Bóg", pełne zbrodni, afer i kłamstw życie generała Majchera-Majchrzaka zmienia się pod piórem autora w porażającą syntezę dziejów komunistycznej Polski. Bohater –  wiejski chłopak uczestniczy w zamordowaniu księdza, ucieka, kończy technikum, zostaje donosicielem, wspina się po szczeblach UB od nadzorcy robotników do nadzorcy literatów w Warszawie.

Jak wyjaśnił w czasie spotkania autor Bohdan Urbanowski -
w książce są trzy punty koncentrujące wydarzenia - trzy gale człowieka, który robi karierę jako literat. Pierwsza odbywa się w czasach wczesnego Gierka, wówczas zostaje wylansowany nowy twórca Henryk Lang, który wydaje książkę "Człowiek wobec luster" (jak się potem okaże, została ściągnięta z donosów, a nawet z książek i artykułów ludzi, którzy z nim współpracowali jako tajni współpracownicy). Druga gala odbywa się 20 lat później, gdy Lang wydaje książkę "Po drugiej stronie lustra", w niej stara się pokazać prawdę o tych tajnych współpracownikach, dekonspiruje ich, pisze też wstęp do poetyki donosu. Trzecia gala odbywa się pod koniec XX wieku, nosi tytuł "Dzieła odtajnione", Lang, który jest generałem UB, zleca tajnym współpracownikom napisanie swoich dzieł.

Początkowo bohater uważa się za Szekspira, który pisze dzieła znakomite, bo piszą je najlepsi literaci PRL-u. Później dochodzi do wniosku, że Szekspir to za mało dla niego. Manipulowanie zmyślonymi postaciami jest niegodne jego mistrzowskiego talentu, dlatego będzie manipulował ludźmi. - mówił Urbankowski. Ale to nie wszystko, on idzie dalej...

Materią tej książki jest autobiografia człowieka który staje się symbolem PRL-u, Majchra-Majchrzaka.



Relacja Bernard

Przypominamy promocję tej książki, która odbyła się w Centrum Edukacyjnym Przystanek Historia:



Relacja: Michał

http://multibook.pl/pl/p/Bohdan-Urbankowski-Ja%2C-Szekspir.-Ja%2C-Bog/10601