
Teresa Bochwic, działaczka opozycji politycznej w PRL, dziennikarka, nauczyciel akademicki, wygłosiła dziś wykład pt. "Rola mediów w kształtowaniu świadomości Polaków", w miejscu w którym już od 6 dni działacze opozycyjni z lat 80. uczestniczą w proteście głodowym przeciwko likwidacji lekcji historii w szkołach ponadgimnazjalnych.
Teresa Bochwic pełniła w przeszłości funkcję członka Rady Programowej TVP S.A. oraz Rady Etyki Mediów (z tej funkcji zrezygnowała na znak protestu przeciw brakowi obiektywizmu w opiniach REM), obecnie zasiada w Radzie Programowej Polskiego Radia.
W czasie swojej prelekcji mówiła o obowiązkach nadawców, misji mediów publicznych, cytowała ustawę o radiofonii i telewizji, rozporządzenia i podawała konkretne przykłady jak ta misja jest niestety nie-realizowana.
Jednym z przykładów swego rodzaju manipulacji, jaki podała, była relacja z beatyfikacji Jana Pawła II wyemitowana pół godziny po uroczystościach w dzienniku Polskiego Radia. Otóż z ponad 2-minutowego materiału, połowa z tego czasu była poświęcona sprawozdaniu specjalnego wysłannika do Rzymu obecnego na placu św. Piotra, który skupił się jedynie na przypadkach zasłabnięć uczestników tego ogromnego zgromadzenia, panującego tam ścisku i skrytykował organizację tych uroczystości. Nie poświęcił ani słowa w swoim sprawozdaniu temu co było głównym wydarzeniem.
"Mam uczucie, że w mediach pracują ludzie już nie to, że lewicowi, tylko ludzie kompletnie wykorzenieni, i co najgorsze są za to nagradzani, (..) a co najmniej tolerowani".- stwierdziła. Dodała, że brakuje w mediach edukacji, wiadomości ogólnych, media skupiają się na sensacjach lub wypadkach czy kataklizmach, być może także w tym celu, by przygotować widza na przyjemne i bezproblemowe reklamy.
Odnosząc się do planów programowych Polskiego Radia na ten rok, powiedziała, że na audycje polityczne, ekonomiczne, gospodarcze, społeczne, kulturalne ukazujące całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i zagranicą przeznaczono 1,5% w skali roku (liczba godzin 135 czyli przeciętnie 30 minut dziennie). Audycje odpowiadające potrzebom religijnym odbiorców poza mszą św. - to 0,10% czyli 10 minut tygodniowo. Na audycje popularnonaukowe, poradnicze, upowszechniające wiedzę o języku polskim przeznaczono 0,02% czyli 2 minuty w tygodniu. A audycje historyczne - jak powiedziała - nie są w tych krótkich planach umieszczone, figurują dopiero w bardziej szczegółowych.

















Relacja: Margotte i Bernard.