poniedziałek, 22 lutego 2021
NA ŻYWO: Debata Teologii Politycznej wokół książki „Przekroczyć rozum sekularny” Johna Milbanka (poniedziałek godz. 18:00)
Debata wokół książki Johna Milbanka „Przekroczyć rozum sekularny. Teologia i teoria społeczna” (Teologia Polityczna - godz. 18:00)
Czy autentyczna teologia wchodzi w konflikt z dorobkiem nauk społecznych? Na jakich intelektualnych podwalinach rodziła się świecka idea racjonalności – największa świętość epoki nowożytnej? Czy chrześcijanie mogą nauczyć się czegoś od myślicieli postmodernistycznych?
W poniedziałek, 22 lutego odbędzie się debata wokół książki Johna Milbanka „Przekroczyć rozum sekularny. Teologia i teoria społeczna”, której pierwsze polskie tłumaczenie ukazało się nakładem Teologii Politycznej. Uczestnicy dyskusji pochylą się nad nieoczywistą próbą rekonceptualizacji teologii chrześcijańskiej, którą w swoim doniosłym dziele zaproponował główny przedstawiciel Radykalnej Ortodoksji: John Milbank.
W dyskusji udział wezmą:
➤ prof. Krzysztof Koseła – socjolog, specjalista w dziedzinie socjologii religii (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego);
➤ prof. Paweł Kaczorowski – filozof polityki i wykładowca akademicki (Instytut Nauk o Polityce i Administracji UKSW);
➤ ks. dr Wojciech Sadłoń – teolog i socjolog, badacz społecznego wymiaru religijności (Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC);
➤ Karol Grabias (Teologia Polityczna) – prowadzący spotkanie.
____________
Od początku nowożytności teologia musiała bronić się przed kolejnymi oskarżeniami ze strony świeckiego rozumu. Swojej prawomocności wiara musiała jednak dowodzić w konfrontacji z rzekomo neutralną światopoglądowo ideą racjonalności, do której ugruntowania przyczyniły się nauki społeczne. Co jednak, gdy okaże się, że sekularny rozum sam uwikłany jest w teologiczne założenia, których nie potrafi skutecznie dowieść? A co gorsza, gdy wraz z fałszywymi ideami prowadzi nieuchronnie do konfliktów, których nie potrafi samodzielnie zażegnać – ze względu na swoje zakorzenienie w „ontologii przemocy”?
Z tymi wyzwaniami konfrontuje się Milbank w tym tomie, w którym ukazuje „trzecią drogę” dla teologii: inną, niż zgoda na ataki ze strony nauk społecznych i próby formułowania obrony pod dyktando świeckich idei neutralności.