Dnia 3 lipca 2018 roku w Instytucie im. Lecha Kaczyńskiego w Warszawie miało miejsce spotkanie nt. "Realizacja misji IPN na przykładzie działalności edukacyjnej". W spotkaniu prowadzonym przez kustosza Instytutu Wojciecha Stańczaka wzięli udział prezes Instytutu Pamięci Narodowej Jarosław Szarek i z-ca dyrektora ds Edukacji Narodowej IPN Waldemar Brenda.
Prezes Szarek przypomniał na wstępie preambułę Instytutu Pamięci Narodowej, fakty z jego historii, a także tło historyczne na jakim powstawał. Uznał też za konieczne przypomnieć historię odzyskiwania niepodległości przez Polskę i powiązanie tego z historią współczesną. Porównując cele zaborców z celami systemu komunistycznego stwierdził, że zaborcy usiłowali odbierać nam polskość, nie odbierali nam jednak systemu wartości, porządku moralnego, czyli tego co zostało z kolei zrujnowane przez system komunistyczny.
Mówiąc o zmianach jakie zaszły w Polsce po odzyskaniu niepodległości, podkreślił wagę szkolnictwa powstałego i rozwijającego się w dwudziestoleciu. Zwrócił też uwagę jak ogromnym dramatem były straty ludzkie podczas Drugiej Wojny Światowej – w tym efekty planowych mordów polskiej inteligencji przez niemieckich i sowieckich okupantów.
Opisując jak zmieniła się inteligencja polska w okresie rządów systemu komunistycznego zaznaczył, że za główne zadanie edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej uważa odbudowę elit niepodległej Polski – a zwłaszcza pracę z młodzieżą. Warsztaty dla nauczycieli, projekty, konkursy i wykłady dla uczniów – nie tylko w dużych ośrodkach ale i na prowincji – wszystko to ma na celu szeroko pojętą edukację polskiej młodzieży.
Waldemar Brenda przedstawił działania IPN na polu edukacji, adresowane nie tylko do młodzieży, ale też do nauczycieli – według jego szacunków około 1 tys. nauczycieli bierze udział w dwuletnim cyklu szkoleń dotyczących zmagań o niepodległą Polskę. Dla nauczycieli prowadzone są też cykle szkoleń nt.: „Dzieje polskiej emigracji”, czy też „Między dwoma totalitaryzmami”.
Działania edukacyjne obejmują też spotkania z grupami zainteresowanymi tematami związanymi z historią, zarówno państwa, jak i lokalną. Jednym z takich cyklów jest tzw. „Przystanek Historia”, obejmujący spotkania na ogół w większych miastach, ale niejednokrotnie również w miastach powiatowych. Do wspomnianych działań dodać należy jeszcze inne liczne aktywności, takie jak gry edukacyjne (planszowe), gry miejskie, filmy, wystawy, książki.
Dwugodzinna dyskusja pokazała, że omawiane problemy są niezwykle istotne i wzbudzają emocje.
Relacja: Michał KK
Więcej zdjęć:
https://www.flickr.com/photos/113180435@N07/albums/72157699002759784