niedziela, 28 kwietnia 2019

Małgorzata Dygas „Perły, perełki Rzeczypospolitej. Prekursorzy, przedsiębiorcy, patrioci”

"To opowieść o historii gospodarczej przez pryzmat założycieli, indywidualne dzieje przedsiębiorców, często dramatyczne. (..) Z jednej strony to historia, a z drugiej pokazywanie wzorców postaw, ale także pomysłów na biznes".
2 kwietnia w Centrum Edukacyjnym im. Janusza Kurtyki Przystanek Historia odbyła się prezentacja książki Małgorzaty Dygas "Perły, perełki Rzeczypospolitej. Prekursorzy, przedsiębiorcy, patrioci", opublikowanej przez Oficynę Wydawniczą Volumen i Fundację Obchodów 100. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości.
P4020106m

W spotkaniu udział wzięli:
- autorka książki,
- Dominika Górska - Rzecznik Prasowy HEFRY,
- Stanisław Koczot - z-ca Redaktora Naczelnego "Gazety Bankowej",
- Jacek Dąbrowski - Project Manager C. Hartwig Gdynia S.A.,
- Jan Jabłkowski - Dyrektor Zarządzający Domu Towarowego Bracia Jabłkowscy S.A.,
- Damian Ziąber - Rzecznik Prasowy Prudential Polska,
- Marek Sobucki - warszawski płatnerz.
Rozmowę poprowadził Piotr Szymon Łoś, dziennikarz Radia Dla Ciebie.

Autorka książki Małgorzata Dygas to dziennikarka „Gazety Bankowej”, na łamach której od pięciu lat publikuje teksty przybliżające prekursorską przedsiębiorczość Polaków oraz obcokrajowców – przybyszów, którzy przysporzyli naszemu krajowi sławy, nowych technologii i dobrobytu.
Większość artykułów opublikowanych wcześniej w "Gazecie Bankowej" znalazło się w książce "Perły, perełki...", ale dodatkowo zawiera ona ilustracje.

Perly perelki

W zapowiedzi wydawniczej książki czytamy:
"Oto 22 prawie zapomniane historie związanych z ziemią polską słynnych rodzin i przedsięwzięć: oprócz już wymienionych czytelnik znajdzie tu dzieje firmy Carla Hartwiga czy Władysława Kruka, Karola Wedla czy piwa polskich Habsburgów i Królewskiego. Lecz to nie wszystko bo jeszcze Błękitna Strzała, czyli WKD, mydło „Szary Jeleń”, mleko w proszku i warszawski „drapacz chmur”! A także dzieje najstarszego polskiego banku spółdzielczego w Brodnicy, i ubezpieczeń – PZU. Wszystko w kolorze i na ponad 300 ilustracjach! W publikacji opisano: Browary Warszawskie, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, C. Hartwig Gdynia S.A., Dom Towarowy „Bracia Jabłkowscy”, Gazeta Bankowa, Hefra, Henneberg – OSM Siedlce, Leon Idzikowski, W. Kruk, KUL, Lilpop, „Ład” Spółdzielnia Artystów, Mannów Ród, Norblin Grupa Kapitałowa, Patek A., Pollena Aroma, Prudential Polska, PZU, Wedel E., Witaczkowie, WKD, Żywiec Grupa".

P4020111m

Autorka zaznaczyła, że przy wyborze firm do swojej książki kierowała się następującymi kryteriami: czy wnosiły coś nowego, a więc czy były innowacyjne, na ile były etyczne, decydował także patriotyzm ludzi, którzy tworzyli te firmy.

P4020120m

"To opowieść o historii gospodarczej przez pryzmat założycieli, indywidualne historie przedsiębiorców, często dramatyczne" - zauważył Stanisław Koczot z-ca Redaktora Naczelnego "Gazety Bankowej". - "Ludzi, którzy musieli pokonywać różne trudności, którzy się nie poddawali się. (..) Z jednej strony to jest historia, a z drugiej pokazywanie wzorców postaw, ale także pomysłów na biznes".

P4020122m

Ta odpowiedzialna i patriotyczna postawa przejawia się np. w tym, że obecna Prudential Polska, wypłaca świadczenia z przedwojennych polis na życie, jak zaznaczył Damian Ziąber - rzecznik prasowy tej firmy.

P4020138m

Piotr Szymon Łoś podkreślił: "Naród polski to jest taki naród, w którym wiecznie myślimy, mówimy i marzymy o wolności, ale ta wolność nie tylko jest potrzebna do poczucia, że jesteśmy wolnymi ludźmi, ale także do rozwoju gospodarczego".

Perły1m

Dominika Górska - Rzecznik Prasowy HEFRY zwróciła uwagę na to, że istniejąca od dwóch wieków firma produkuje sztućce odwołujące się do XIX-wiecznych tradycji np. model Księstwo Warszawskie czy model Rapsodia. "Nadal produkujemy modele, które pamięta starsze pokolenie". - zaznaczyła. Wyjaśniła, że technologia nie została zmieniona, co prawda kształt sztućca jest wykrawany np. z blachy srebrnej, ale dalsze prace: polerowanie i szlifowanie to nadal ręczna robota. "Chodzi o to, żeby nasi klienci otrzymywali piękny produkt na polskim stole".

Perly2

Jan Jabłkowski - Dyrektor Zarządzający Domu Towarowego Bracia Jabłkowscy S.A., zauważył, że najważniejszym wyróżnikiem firm rodzinnych jest trwanie mimo zawieruch dziejowych - myślenie o rodzinie, pracownikach, klientach, dostawcach.

"W historii tych firm był bardzo pozytywny stosunek do pracowników. Myśleli o tych ludziach pod kątem socjalnym, medycznym. to jest pewien etos pracodawcy". - podkreślił prowadzący spotkanie Piotr Szymon Łoś.




Relacja: Margotte (tekst) i Bernard (wideo i foto)

P4020147m

P4020145m

P1560308m

P1560290m

P1560292m

Więcej zdjęć:
https://www.flickr.com/photos/113180435@N07/albums/72157706794864111