sobota, 7 kwietnia 2012

Teresa Bochwic o roli mediów w kształtowaniu świadomości Polaków

"Praktyka od 23 lat jest taka, że ważne dla nas sprawy są, jeżeli nie przemilczane, nie sfałszowane, to przynajmniej wekslowane gdzieś na bok." - powiedziała Teresa Bochwic w czasie swojego wykładu w Stowarzyszeniu Wolnego Słowa.

IMG_6225m

Teresa Bochwic, działaczka opozycji politycznej w PRL, dziennikarka, nauczyciel akademicki, wygłosiła dziś wykład pt. "Rola mediów w kształtowaniu świadomości Polaków", w miejscu w którym już od 6 dni działacze opozycyjni z lat 80. uczestniczą w proteście głodowym przeciwko likwidacji lekcji historii w szkołach ponadgimnazjalnych.

Teresa Bochwic pełniła w przeszłości funkcję członka Rady Programowej TVP S.A. oraz Rady Etyki Mediów (z tej funkcji zrezygnowała na znak protestu przeciw brakowi obiektywizmu w opiniach REM), obecnie zasiada w Radzie Programowej Polskiego Radia.



W czasie swojej prelekcji mówiła o obowiązkach nadawców, misji mediów publicznych, cytowała ustawę o radiofonii i telewizji, rozporządzenia i podawała konkretne przykłady jak ta misja jest niestety nie-realizowana.

Jednym z przykładów swego rodzaju manipulacji, jaki podała, była relacja z beatyfikacji Jana Pawła II wyemitowana pół godziny po uroczystościach w dzienniku Polskiego Radia. Otóż z ponad 2-minutowego materiału, połowa z tego czasu była poświęcona sprawozdaniu specjalnego wysłannika do Rzymu obecnego na placu św. Piotra, który skupił się jedynie na przypadkach zasłabnięć uczestników tego ogromnego zgromadzenia, panującego tam ścisku i skrytykował organizację tych uroczystości. Nie poświęcił ani słowa w swoim sprawozdaniu temu co było głównym wydarzeniem.

"Mam uczucie, że w mediach pracują ludzie już nie to, że lewicowi, tylko ludzie kompletnie wykorzenieni, i co najgorsze są za to nagradzani, (..) a co najmniej tolerowani".- stwierdziła. Dodała, że brakuje w mediach edukacji, wiadomości ogólnych, media skupiają się na sensacjach lub wypadkach czy kataklizmach, być może także w tym celu, by przygotować widza na przyjemne i bezproblemowe reklamy.

Odnosząc się do planów programowych Polskiego Radia na ten rok, powiedziała, że na audycje polityczne, ekonomiczne, gospodarcze, społeczne, kulturalne ukazujące całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i zagranicą przeznaczono 1,5% w skali roku (liczba godzin 135 czyli przeciętnie 30 minut dziennie). Audycje odpowiadające potrzebom religijnym odbiorców poza mszą św. - to 0,10% czyli 10 minut tygodniowo. Na audycje popularnonaukowe, poradnicze, upowszechniające wiedzę o języku polskim przeznaczono 0,02% czyli 2 minuty w tygodniu. A audycje historyczne - jak powiedziała - nie są w tych krótkich planach umieszczone, figurują dopiero w bardziej szczegółowych.


IMG_6236m

IMG_6244m

IMG_6231m

IMG_6287m

P1240124

IMG_6205m

IMG_6300m

IMG_6261m

IMG_6226m

IMG_6282m

IMG_6209m

P1240101

P1240088

P1240106

IMG_6180m

IMG_6183m

IMG_6181m

Relacja: Margotte i Bernard.