sobota, 30 lipca 2016

"Kryptonim reporter" - jazda figurowa Jacka Wegnera po PRLu

Przedstawiamy relację foto i wideo z wieczoru autorskiego Jacka Wegnera w Klubie Ronina, poświęconego jego nowej książce „Kryptonim reporter”. Spotkanie poprowadził Wojciech Reszczyński, a uczestniczyła w nim dr Anna Jagodzińska z Instytutu Pamięci Narodowej.
P7040124m


Jacek Wegner to dziennikarz, publicysta, nauczyciel, autor wielu pozycji książkowych, m.in. poświęconych braciom Kowalczykom, czy „Ruchowi” i próbie wysadzenia pomnika Lenina w Poroninie.

„Kryptonim reporter” poświęcony jest wieloletniej inwigilacji Jacka Wegnera przez Służbę Bezpieczeństwa. Jak podkreślił Wojciech Reszczyński oprócz wątku „inwigilacyjnego” zawiera też ciekawe historie i anegdoty z życia autora. Są to opowieści z czasów, gdy Jacek Wegner był przewodnikiem wycieczek zagranicznych, czy też "impresje natury politycznej, publicystycznej, historycznej". Jest to, jak zaznaczył Wojciech Reszczyński, „jazda figurowa Jacka Wegnera po PRLu”.

„Poszedłem, wypełniłem, dostałem teczkę, przejrzałem, strasznie byłem zdziwiony, tak mnie inwigilowali, dokładnie. Byłem nawet lekko przerażony” powiedział autor.

Anna Jagodzińska: „Zanim Jacek zajrzał do swoich dokumentów, pierwsza czytałam, to co o nim pisano. I przyznam, że pierwszy tom, drugi, trzeci, czwarty i pomyślałem sobie tak: czego oni od niech chcą, chodzą za nim każdego dnia, spisują, niemal godzinę po godzinie i tak naprawdę próba zwerbowania przez dwadzieścia kilka lat spełzła na niczym. Nie udało się Jacka Wegnera zwerbować.”

A cytując teczkę: „Nie rokuje szansy pozyskania do współpracy, figurant posiada poglądy polityczne niezgodne z socjalistyczną rzeczywistością.”

Spotkanie odbyło się 4.07.2016

Relacja: Bernard

P7040127m

P7040136m