niedziela, 24 sierpnia 2014

Matura z historii z Orłem Białym



Towarzystwo Patriotyczne Jana Pietrzaka wystąpiło z inicjatywą zorganizowania matury z historii Polski. Matury z Orłem Białym. Pomysł zrodził się w Klubie Ronina, a bazą mają być przeprowadzone wykłady z historii przez SPJN. Czuwać nad tym mają profesorowie Andrzej Nowak i Jan Żaryn. Portal Blogpress przedstawia relację z konferencji prasowej która odbyła się w siedzibie SDP 11 lutego.

DSC_8480-2

Towarzystwo Patriotyczne Jana Pietrzaka wystąpiło z inicjatywą zorganizowania matury z historii Polski. Matury z Orłem Białym. Pomysł zrodził się w Klubie Ronina, a bazą mają być wykłady z historii przeprowadzone przez Stowarzyszenie Polska Jest Najważniejsza (nie mylić z partią). Czuwać nad tym mają profesorowie Andrzej Nowak i Jan Żaryn. Portal Blogpress przedstawia relację z konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie SDP 11 lutego.



Jan Pietrzak nawiązał do wcześniejszych inicjatyw, które podejmowało Towarzystwo Patriotyczne, a były to m.in.: Polonez 3 Maja, tańczony z Warszawiakami na Placu Zamkowym, „Mobilizacja” - koncert pieśni patriotycznych w przededniu rocznicy wybuchu II Wojny Światowej, protest, w porozumieniu z „Redutą dobrego imienia”, przeciwko niemieckiemu filmowi o „ich ojcach i ich matkach”, czy wiec w obronie poezji.

„To nie jest jednostkowa inicjatywa, wpisuje się ona w zainteresowania naszego Towarzystwa Patriotycznego, ponieważ bez wiedzy historycznej patriotyzmu w ogóle nie ma.”

O pomyśle przeprowadzenia matury opowiedział współzałożyciel Klubu Ronina, Józef Orzeł: „Pomysł wymyślił Jarosław Pinkas, były wiceminister zdrowia i prawa ręka min. prof. Zbigniewa Religii. [...] Namawiamy wybitnych profesorów historii na cykl wykładów, szczególnie Jana Żaryna w Stowarzyszeniu Polska Jest Najważniejsza. Dopasowujemy do tych wykładów spis literatury, który uczynił wybitny profesor Andrzej Nowak.”

Matura ma przebiegać etapami – w zależności od liczby chętnych mogą być to eliminacje wojewódzkie i finał krajowy. „W tym roku nie uda nam się jeden z tych punktów, czyli realne wykłady tych profesorów, ale mamy już ok. 30 tych zapisanych w internecie.”

„Jeżeli możemy w tym roku nawet taką najprostszą wersję tego konkursu urządzić, to myślę, że z państwem i razem z chętnymi to stworzy taką masę krytyczną, że będziemy mogli już taki prawie akademicki cykl w przyszłym roku zacząć.”

Wiesław Johann, przewodniczący Społecznej Rady konkursu przedstawił rolę, zadania i funkcje Rady, w której zasiadają również adwokat i senator Piotr Andrzejewski i aktorka Ewa Dałkowska.

DSC_8510

Piotr Andrzejewski: „Mamy za sobą tradycje kursów naukowych w okresie PRL-u, dzisiaj stwierdzamy niedostatek edukacji obywatelskiej w wielu dziedzinach poza oficjalnymi programami. Nie chodzi o tło polityczne, a o pobudzenie obywatelskiej edukacji. Sondażowy program, nazwany „Matura z Orłem Białym” dzisiaj dotyczy historii, w następnym roku będzie można stworzyć dalej idący program. [...] w kierunku tworzenia społeczeństwa, nie chcę mówić alternatywnego, ale komplementarnego.” - spointował sen. Andrzejewski.

Wyselekcjonowane osoby, przejawiające aktywność w tym zakresie będą swoistymi menadżerami wiedzy obywatelskiej – stwierdził senator Andrzejewski.

Rafał Ziemkiewicz nawiązując do konkursów w których brał udział jako juror (m.in. konkurs rymkiewiczowski w Milanówku, czy konkursy wiedzy o Dmowskim) powiedział: „Jest bardzo wiele miejsc w Polsce, gdzie komuś bardzo zależy, by należycie wykonać swoją edukacyjną pracę. Wierzę w to, że ta akcja wyjdzie naprzeciw rozmaitym staraniom, które istnieją, a które nie tylko nie są wspierane, a wręcz tłumione prze organa państwowe powołane do tego, by na właściwym poziomie edukację prowadzić.”

DSC_8568-2

Jan Pietrzak przeczytał fragmenty artykułu „Afazja polska” poety Przemysława Dakowicza:

„Polska postkomunistyczna przypomina człowieka z afazją, czyli kogoś, kto w wyniku ciężkiej choroby lub traumatycznych doświadczeń utracił zdolność mówienia, kogoś, kto zamknął się w sobie i nie potrafi uwolnić się od tragicznych wspomnień.
Przez długie dziesięciolecia tysiące apostołów kłamstwa pracowało na to, byśmy milczeli, byśmy zapomnieli, skąd przychodzimy. Ze zbiorowej świadomości próbowano na zawsze wyeliminować te jej składniki, które stały w sprzeczności z wizją „nowego człowieka”.


Przez przeszło cztery dekady z PRL-u płynęła w świat fałszywa wizja polskiej rzeczywistości, a w wyobraźni Europejczyków gnieździła się wersja naszej historii spreparowana tak, by służyła interesom innych.
Czy tamte zaniedbania da się naprawić? Czy współczesna Polska może się dziś przebić do świata z prawdziwą, opartą na faktach narracją o swojej przeszłości?”

Jan Pietrzak: „Żeby Polska przebiła się do świata, przede wszystkim musi się przebić sama do siebie. Polacy muszą sobie przypomnieć, jaką mieli wspaniałą historię.”

DSC_8541-2

Rafał Ziemkiewicz, odpowiadając na pytanie o sondaż według którego 41% Polaków nie oddałoby niczego za Polskę: „Niestety te 25 lat od Okrągłego Stołu zepchnęło nas do sytuacji sprzed Powstania Styczniowego i ogromna część ludzi żyjących w Polsce i mówiących po polsku ma taki stan świadomości jak chłopi opisywani przez Żeromskiego – patrzący na powstańców, delikatnie mówiąc, z dystansem. To jest też skutek 50 lat PRL-u, ale mam żal przede wszystkim do tego ostatniego dwudziestopięciolecia, w którym trochę też ci Polacy, którym powinno na tym zależeć, spoczęli na laurach i oddali pole cwaniaczkom, dla których Polska to jest tylko ciepła woda w kranie."

Józef Orzeł: „Takiej Polski nie chcą, za taką Polskę nic nie oddadzą. Kłopot jest taki, że oni innej Polski nie znają.”

Piotr Andrzejewski: „Matura to jest dojrzałość, coś, co pozwala dokonać wyboru. Dzisiaj obowiązują wyuczone poprawnością polityczną stereotypy. Trzeba każdemu zadać pytanie: co to jest polskość, jak on ją definiuje i czy on ją wybiera. Polskość nie wynika tylko z urodzenia, tylko z określonych wyborów. Historia pokazuje, ile osób pochodzących etnicznie z innych państw, narodowości i ras, nie z genów, tylko ze świadomości wybrało polskość. Dzisiaj ten trend świadomego wyboru tożsamości zanikł, obowiązują zupełne powierzchowne kryteria wyboru, i sposobu życia, i identyfikacji. Ciągle powstaje pytanie – jak daleko należy pobudzić wolność wyboru w zakresie tego kim chce się być, co reprezentować i z czym identyfikować. Polskość jest dzisiaj zdegradowana jako pojęcie. Chcemy, by to zadanie zostało postawione dla jednostek, które chcą wybrać swoją identyfikację. Młodzi ludzie chcą, szukają – niech wybierają.”

DSC_8506

Wiesław Johann: „By być patriotami potrzebujemy wiedzy, o Polsce, o naszej historii. Dopóki nie będziemy edukować, uczyć, przypominać w każdym wymiarze naszej historii, słowo patriotyzm będzie deprecjonowane. Znakomicie się stało, że pomysł, „Matury z Białym Orłem”, jest organizowany przez Towarzystwo Patriotyczne.

Regulamin matury jest dostępny na stronie Towarzystwa Patriotycznego: http://matura-z-historii-polski.pl/. W zależności od liczby chętnych przeprowadzone będą dwa lub trzy etapy konkursu. Na stronie znajduje się formularz zgłoszeniowy, lista tematów spośród których należy jeden wybrać i na jego temat napisać esej, który następnie należy przesłać organizatorom, spis lektur oraz regulamin konkursu.

Wszystkie wykłady organizowane dotychczas przez SPJN zostały zarejestrowane przez Blogpress.pl. Są one dostępne na naszym kanale youtube: http://www.youtube.com/user/Blogpressportal. Wykłady z lat 2011/2012 dodatkowo zostały przygotowane dla SPJN-u (Margotte i Bernard) w formie kompletu dwóch płyt DVD. Stowarzyszenie wydało je w większym nakładzie i rozpowszechniło wśród nauczycieli historii oraz wśród młodzieży szkół średnich.

IMG_5188-plytaspjn

Relacja: Bernard, Anna

SUPLEMENT




„Matura z Orłem Białym” – zagadnienia.


  1. Rola pierwszych Piastów w budowaniu narodu i państwa polskiego.

  2. Święci, patroni narodu polskiego.

  3. Polska trzech Bolesławów: Chrobrego, Śmiałego i Krzywoustego – podobieństwa i różnice.

  4. Czynniki odśrodkowe i jednoczące Polaków podczas rozbicia dzielnicowego.

  5. Mit Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego i ich rola w dziejach Polski. Rola Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego i ich mitu w dziejach Polski.

  6. Unie polsko-litewskie (od Krewy do Lublina) – fenomen zjednoczenia, czy nieudany projekt polityczny?

  7. Chrześcijaństwo jako podstawa kultury i polityki średniowiecznej Polski.

  8. Znaki i symbole Polaków od średniowiecza do dzisiaj.

  9. Rzeczpospolita w dobie „złotego wieku” – czynniki decydujące o potędze państwa polskiego.

  10. Rzymskie cnoty w sarmackim państwie -demokracja szlachecka ,wyjątkowy model parlamentaryzmu europejskiego.

  11. Rzeczypospolita Obojga Narodów jako atrakcyjny wzór kulturowy.

  12. Sarmacja to Polska – ponadczasowa wartość kultury sarmackiej.

  13. Sukcesy i porażki militarne Polski w XVI i XVII wieku – wybrane przykłady.

  14. Gospodarka polska w okresie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. „Może nie wiedzieć Polak co to morze gdy pilnie orze” – rola wsi i morza w gospodarce Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

  15. Źródła kryzysu Rzeczypospolitej w XVIII wieku.

  16. Reformy w osiemnastowiecznej Polsce  – próba oceny.

  17. Rozbiory Polski – przyczyny przebieg i skutki dla Polski i Europy.

  18. Od panów barskich do szańców Pragi – zbrojna walka o Polskę w XVIII wieku.

  19. Wybitne postacie Rzeczypospolitej Obojga Narodów – jako wzór dla współczesnych Polaków.

  20. Polska jako Antemurale Christianitatis – mit czy rzeczywistość.

  21. Polacy z Napoleonem… Dylematy polityczne i działania militarne Polaków epoki napoleońskiej.

  22. Powstania narodowe w XIX wieku – realizm czy idealizm polityczny?

  23. Miejsce kultury w życiu Polaków  w okresie zaborów.

  24. Emigracja i jej rola w podtrzymywaniu świadomości narodowej i kształtowaniu postaw oraz planów politycznych.

  25. Przemiany społeczne i gospodarcze na ziemiach polskich w XIX wieku.

  26. Polacy poza Polską w XIX wieku-żołnierze, podróżnicy, artyści, naukowcy, emigracja zarobkowa.

  27. Powstanie styczniowe i jego miejsce w polskiej świadomości .

  28. Polskie programy polityczne pokolenia „niepokornych” na przełomie XIX i XX wieku.

  29. Sytuacja Polaków pod zaborami i sposoby walki o utrzymanie tożsamości narodowej na przełomie XIX i XX wieku.

  30. Rola Kościoła katolickiego w trzech zaborach w podtrzymywaniu wiary i polskości w narodzie bez państwa.

  31. Walka o Polskę 1914-1921: zbrojna i dyplomatyczna próba bilansu.

  32. Niepodległość w praktyce – spór o bilans II Rzeczypospolitej.

  33. Pozycja Polski na arenie międzynarodowej w okresie międzywojennym.

  34. Polskie ruchy i programy polityczne w okresie międzywojennym – próba oceny.

  35. Udział Polaków w II wojnie światowej – próba bilansu.

  36. Fenomen oporu – Polskie Państwo Podziemne: struktury wojskowe i cywilne, funkcje i znaczenie.

  37. Czy można było inaczej – sprawa polska na arenie międzynarodowej podczas ii wojny światowej.

  38. Polska między dwoma totalitaryzmami – społeczne, gospodarcze i polityczne konsekwencje II wojny światowej dla państwa i narodu polskiego.

  39. Walki o niepodległość ciąg dalszy – dzieje emigracji politycznej po 1945 r.

  40. Fenomen „Żołnierzy Wyklętych” i ich powojenne losy (1944/1945 – 1963).

  41. Opór, przystosowanie, kolaboracja. Postawy Polaków wobec komunizmu w okresie stalinowskim.

  42. Od kryzysu do kryzysu (1956 – 1989). Władza komunistyczna wobec społeczeństwa polskiego.

  43. Ruch społeczny „Solidarność” i jej dziedzictwo w ostatniej dekadzie komunizmu (1980 – 1989).

  44. Miejsce Kościoła katolickiego  w powojennych dziejach Polski. Wybitne postacie: Prymas Tysiąclecia i Jan Paweł II.






  45. Lista wykładów SPJN (relacje Blogpress.pl):



    „Tragedie Polski w oczach świata” - debata zorganizowana przez SPJN
    Edukacja historyczna a budowanie tożsamości człowieka i narodu - debata SPJN

    Cykl: My i państwo

    Wykład prof. Marka Barańskiego o początkach prawa i ustroju polskiego
    Wykład prof. Edwarda Opalińskiego o państwie obywateli szlacheckich
    Państwo to my czy fakcje? Wykład prof. Jana Dzięgielewskiego
    Wykład prof. Tomasza Panfila o mitach i symbolach państwa polskiego
    Wykład prof. Zofii Zielińskiej o państwie pozornie własnym
    Wolność stale trzeba zdobywać - wykład prof. Andrzeja Nowaka
    Wykład ks. Mirosława Nowaka o włosko-polskich inspiracjach kaplicy błog. Czesława we Wrocławiu
    Wykład prof. Janusza Odziemkowskiego o II Rzeczpospolitej
    Wykład prof.Tadeusza Rutkowskiego o państwie stanu wojny
    Wykład prof. Tadeusza Wolszy o państwie na uchodźstwie
    PRL - państwo niesuwerenne (prof. Jan Żaryn)

    Cykl: Sylwetki niezwykłe

    Wykład prof. Andrzeja Nowaka - Józef Piłsudski. Spór o Polskę
    Zygmunt August - Król reformator
    Irena i Jerzy Iłłakowiczowie, bohaterowie pokolenia Polski Odrodzonej - wykład prof. Jana Żaryna
    Prof. Marek Barański o królu Władysławie Łokietku
    Stanisław Konarski - nauczyciel Rzeczypospolitej
    Prof. Tadeusz Wolsza o nieudanym eksperymencie politycznym Stanisława Mikołajczyka z lat 1945-1947
    Prof. Jan Dzięgielewski o księdzu Piotrze Skardze
    Prof. Roman Michałowski o Bolesławie Wielkim Chrobrym - wykład
    Stanisław Patek – dyplomata Piłsudskiego w starciach z Rosją - wykład prof. Małgorzaty Gmurczyk-Wrońskiej
    Prof. Andrzej Rachuba o niezwykłej karierze hetmana Pawła Jana Sapiehy - wykład
    Wykład prof. Tomasza Panfila o ks. inf. gen. bryg. Witoldzie Kiedrowskim
    Prof. Janusz Odziemkowski - Władysław Sikorski. Wojskowy i mąż stanu - wykład
    Prezydenta Lecha Kaczyńskiego spotkania z historią i historykami - wykład prof. Jana Żaryna
    Dr Jolanta Mysiakowska-Muszyńska o myśli politycznej Władysława Studnickiego - wykład
    Prof. Zdzisław Krasnodębski - Jan Paweł II jako polityk i myśliciel - wykład

    Cykl: Epokowe dokonania Polaków

    Prof. Marek Barański - Chrzest Polski - wykład
    Unia Lubelska 1569. Trudna droga do sukcesu - wykład prof. Edwarda Opalińskiego
    O zwycięstwie materii nad duchem, czyli dlaczego przestaliśmy być mocarstwem - wykład prof. Tomasza Panfila
    Prof. Jan Dzięgielewski: "Wolne elekcje viritim" i część druga.
    Prof. Zofia Zielińska o polskiej łagodnej "rewolucji"

    Kolejne wykłady w przygotowaniu

    DSC_8500

    DSC_8704

    DSC_8758

    DSC_8682

    Więcej zdjęć: http://www.flickr.com/photos/113180435@N07/sets/72157641088350805/

    Opublikowano: Blogpress, pon., 17/02/2014 - 12:50