
Jan Paweł II: „Patriotyzm to wymóg IV przykazania. Człowiek swoją głębszą tożsamość ludzką czerpie z przynależności do narodu.”
„Dzisiaj spotykamy się z mechanizmem który określamy słowem manipulacja. Manipuluje się podstawowymi kategoriami i wartościami które należą do tradycji zachodniej. [...] Mówi się o patriotyzmie po to, żeby ten prawdziwy i najgłębszy sens patriotyzmu zniszczyć. W to miejsce podstawia się różne patriotyzmy lokalne, mówi się o małych ojczyznach, albo właśnie patriotyzmie europejskim, w którym patriotyzm pojęty jako miłość ojczyzny zastąpiony jest miłością do Unii Europejskiej. To ma być ten nowy patriotyzm europejski.”
„Słowo patriotyzm pochodzi od greckiego pater, tj. ojciec, ale samo słowo patriotyzm powstało dopiero w XVIII w. [...] Patriotyzm nie jest ani nacjonalizmem, ani ksenofobią, ani szowinizmem. Patriotyzm, tak jak pojawia się w kulturze greckiej i rzymskiej, składa się z kilku elementów. Pierwszy to jest ziemia ojczysta, drugi to są rodacy, ludzie którzy mieszkają na tej ziemi ojczystej, wspólny język którym się porozumiewamy, wspólna kultura, wspólne poczucie i przeżywanie historii i wreszcie realizowanie wspólnych celów. Po to żyjemy razem, żeby żyjąc ku przyszłości realizować wspólne cele. ”
Prof. Jaroszyński przytoczył też słowa Jana Pawła II: „Patriotyzm to wymóg IV przykazania. Człowiek swoją głębszą tożsamość ludzką czerpie z przynależności do narodu.” Sięgnął również do korzeni kultury europejskiej – Homera i Odysei bo podróż Odysa nie wynikała li tylko z tęsknoty do żony, ale również z miłości do ojczyzny.
Prof. Jaroszyński odniósł się do czasów Oświecenia To wówczas kształtuje się nowe rozumienie patriotyzmu: patriotyzm państwowy, polityczny, tworzony przez państwo (głównie w czasie rewolucji francuskiej i rewolucji późniejszych). Zasadniczy spór toczył się wóczas między Kościołem i państwem. Wedle jednej koncepcji (przyjętej przez Stany Zjednoczone) Kościół ma prawo egzystencji w sferze prywatnej, a według drugiej (przyjętej w Europie) w ogóle religii i Kościoła ma nie być.
Padło wiele pytań. Rozmawiano o młodzieży studenckiej, o emigracji, o mediach, telewizji, wychowywaniu dzieci i młodzieży o edukacji, o małych krokach które każdy może przedsiębrać według swoich możliwości. Padły pytania o patriotyczne gesty i postawy kibiców. O pomijanie takich wydarzeń historycznych jak bitwa pod Kłuszynem czy Hołd Ruski. Pytano też o wybory, suwerenność narodu i państwa, o fundamenty budowania przyszłości Polski,
Piotr Jaroszyński zakończył słowami:
„Można być obywatelem różnych państw, ale ojczyznę ma się tylko jedną.”
Apel Solidarnych 2010 i prof. Jaroszyńskiego o wsparcie protestu Solidarnych
Audio









Notka biograficzna:
W 1979 ukończył studia na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Przez wiele lat był uczniem, a następnie współpracownikiem o. Mieczysława A. Krąpca OP. W 1983 uzyskał stopień naukowy doktora, w 1990 uzyskał habilitację, a w 1994 został mianowany na stanowisko profesora nadzwyczajnego.
W 1991 został kierownikiem Katedry Filozofii Kultury KUL. Wykłada też w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Należy do towarzystw filozoficznych w Polsce, w USA, we Włoszech i w Szwajcarii. Pełni funkcję prezesa Fundacji "Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej". Wchodzi w skład komitetu naukowego Powszechnej Encyklopedii Filozofii. Jest redaktorem naczelnym pisma "Człowiek w kulturze". Aktywnie działa na rzecz rozwoju kultury polskiej w ojczyźnie i licznych środowiskach polonijnych w świecie (np. USA, Kanada, Norwegia, Niemcy). W 1998 pełnił funkcję przewodniczącego uczestniczącego w wyborach samorządowych stowarzyszenia katolickiego Rodzina Polska.
Jest publicystą "Naszej Polski", Radia Maryja, Telewizji Trwam i "Naszego Dziennika".
http://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Jaroszy%C5%84ski
http://www.piotrjaroszynski.pl/
Mini-wykładu o patriotyzmie wysłuchali Margotte i Bernard